Přihlášení

 

Odkazy

Sponzoři

Gabriela Hojgrová Narozena 6.2.2008 15:08 v Ostravě Porubě

Pohled na výchovu z druhé strany18.03.2008 14:32, taťka Tomáš

Postřehy, jak to dělají dospělí. Uvidíme, jestli se nám podaří vyvarovat opakování chyb našich *rodičů.

Slovník

Zlobení

Zlobení je činnost dítěte, neodpovídající představám rodičů. Tak to vnímá většina rodičů a je to kravina:

  • Představa rodiče - klidný spánek celou noc.
  • Skutečnost - díte pláče, bolí ho bříško.
  • Reakce rodiče - celou noc zlobilo.
  • Použitá slova - buď už hodná...

Můžete říct, že měsíční miminko zlobilo, když ho ve tři ráno rozbolelo břicho a proto brečelo? Pokud jste magor, pak ano.

Zlobení je činnost dítěte, která neodpovídá vědomí dítěte o tom co má dělat.

Hlavní rozdíl je v tom, že aby dítě zlobilo, musí mu být jasný rozpor v tom co dělá a co by dělat mělo. Když nechápe co má dělat, nemůže ani zlobit.

Neznámá slova - a nebuď nafučená, nebo ti ještě přidám

Ehm, kdo z rodičů umí jasně vysvětlit co znamená nafučený? Umíte? Fajn.

Dítě si nic nekomplikuje a vnímá se jako plné vzduchu. "Jak souvisí že jsem nafučený s tím, že se rodiče zlobí, a jak mám udělat, abych nafučený nebyl !?"

Ironie

Tu dítě nechápe a když ji použijete, matete ho. Když se navíc v okolí někdo Vaší ironické poznámce zasměje, dítě se cítí ještě hůř. Nejen že Vám nerozumí, ale ještě jste příčinou cizího posměchu.

NEdělej, NEzlob, NEtahej, NEkřič...

Lidský mozek pracuje s představami. Slovo mu nic neříká, nic neznamená. Mozek si musí něco představit. Situaci, činnost, obraz.

Předložce NE neumí mozek přiřadit žádnou představu. Ignoruje ho. (Dětský mozek je krásně jednoduchý a myšlení si nekomplikuje zbytečnostma. To ho naučíme až mi, dospělí a zapereme mu zbytečnostma mozek až po okraj.) 

Vnímání běžných požadavků rodičů dětmi
rodič říká dítě slyší
NEsahej na to sahej na to
NEstrkej to do pusy strč to do pusy
NEkřič křič
NEzlob dítě chápe že dělá něco co by nemělo, ale neví jak reagovat, nezná pojem zlobit

Zákazy jsou na nic. Naopak fungují jako lákadlo. Myslíte, že jde místo "nesahej na to" použít "tohle by tě mohlo zajímat" ? "Podívej, tohle je příjemně měkké a má to navíc bambulku. A když navíc rozbiješ co právě držíš, maminka bude smutná, dostala ten hrníček k vánocům. Pojď, mrknem se spolu na toho plyšáka s bambulkou navíc."

Sebevědomí

Dítě je celý člověk už od narození. Každý z nás je každou minutu života v nějakém vývojovém stádiu. Dítě také. Starý zapomíná, dospělý je arogantní, dítě nerozumí všemu o čem je řeč. Ani jedna z věkových skupin nemá důvod diskriminovat jinou.

Na to jsi ještě malá

To je poměrně kvalitní šrám na duši. A dospělí jich zařezávají mraky. Když dospelí dítěti na otázku odpoví "na to jsi ještě malá", ve skutečnosti to znamená:

  1. já, dospělý, se neumím vyjadřovat
  2. já, dospělý, nevím jak formulovat odpověď
  3. já, dospělý, nejsem dost nad věcí, abych tuhle intimní věc s tebou uměl probrat
  4. já, dospělý, mám tebe dítě na háku a nemám na tebe teď čas

Žádný z důvodů proč dospělí říkají "na to jsi ještě malá" nesouvisí s dítětem. A kterýkoliv z důvodů (1-4) použitý jako odpověď je pro dítě lepší, než "na to jsi ještě malá".

Dítě není nikdy malé na to, abychom mu na jakoukoliv otázku odpověděli pravdivě a přitom přiměřeně jeho věku, aby odpověď umělo pochopit.

Dostatek času

Tomáš - osobně mám to štěstí, že si můžu dovolit trávit se svýma kopretinkama Pájou a Gabkou nadmíru času.

Uvidím za 25 let, jestli se mi teorie potvrdí: Drogy, podrazáctví, závist - výsledek nedostatku času rodičů, který věnují svým dětem a společnému životu s rodinou, v kombinaci s nedostatkem sebevědomí rodičů.

Když si rodiče na svých dětech dokazují, že jsou chytřejší než děti, celý život dítěte bude jedno velké dokazování že ono je lepší než všichni ostatní. Samozřejmě se mu to nepovede dokázat a bude z toho mít celoživotní trauma. Je blbost, aby dítě bylo lepší ve všem a vždy, než kdokoliv z okolí. Rodina má být semknutý celek chránící všechny své členy. Jeden před druhým si nic nedokazují. A ani nemusí, protože všichni o sobě ví co považují za své úspěchy a vzájemně se za ně oceňují, bez vyzvání. Vážně myšlené: "A že jsem dobrá v tomhle a tomhle" je signálem špatné funkce rodiny.

Když rodina netráví dostatek času společně, děti hledají vzory jinde. Přitom vzory, které si vybírají, hodnotí podle krátkodobých, až okamžitých měřítek.

Nedostatek společného času vyústí v nedostatek komunikace. A když si pro nedostatek komunikace dítě nepříjde na radu za Vámi, nejen že jde pro ni jinam. Ale navíc s ním ztrácíte společný prostor. Když jde jinam na radu, příjdete o informaci, že ho to či ono zajímá, nebo že má ten či onen problém.

Ťuťuňuňu bláznové

Poslouchali jste někdy, jak někteří dospělí mluví s novorozeňaty, kojenci a batolaty !? Nevím co je k tomu vede, ale dítěti tím nic nedají, navedek vypadají nevšedně a podstata jejich chování je mimo rovinu běžného chápání. Přitom to dělají i inteligentní lidi.

Dítě vnímá okolní vibrace hlasivek (hlas) tělem i ušima. Obojí (tělo i uši) reaguje na určité kmitočty, velmi pozitivně na hlasy známé z prenatálního věku (před narozením, doba těhotenství), zejména pak na rodiče. Na ostatní hlasy reaguje podle jejich kmitočtu. Ale je vibrace způsobená pištivým hlasem ťuťuňuňu dítěti příjemnější, než příjemný hlas zdravého člověka? Odpovězte si sami. 

Diskuse ke článku

Nový příspěvek

Vaše Jméno:

Předmět:

Text:

Opište číslo z obrázku: